- cmplz_hide_cookiebanner:
Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) dla nauczycieli przedmiotu
Kwalifikacyjne studia podyplomowe
CEL STUDIÓW
Celem studiów jest: zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi edukacji i rehabilitacji uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, a zwłaszcza wyposażenie w wiedzę o niepełnosprawności intelektualnej, rozwoju i funkcjonowania osób niepełnosprawnych oraz ich specyficznych potrzebach edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych. Istotnym celem studiów jest również kształtowanie umiejętności interpersonalnych pedagoga, a przede wszystkim zapoznanie go z warsztatem metodycznym i wyposażenie w praktyczne umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć z osobami niepełnosprawnymi (ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności słuchu).
OPIS
Adresatami studiów są nauczyciele pragnący uzyskać kwalifikacje do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w ramach posiadanych uprawnień do nauczania przedmiotu. Studia nadają kwalifikacje z pedagogiki specjalnej na specjalności Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (dawna oligofrenopedagogika) zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 sierpnia 2019 roku wszystkim osobom posiadającym przygotowanie pedagogiczne do nauczania przedmiotu.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Posiada kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych.
Absolwent specjalności posiada usystematyzowaną i rozszerzoną wiedzę w zakresie: pedagogiki specjalnej i jej współczesnych koncepcji, w szczególności pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną; teorii kształcenia specjalnego; społecznego i zawodowego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych fazach życia, oraz ich podstaw ekonomicznych i prawnych; organizacji systemu oświaty i wychowania oraz instrumentów polityki społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną; rozwoju człowieka w ujęciu psychologicznym i neuropsychologicznym; wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; ma usystematyzowaną wiedzę na temat metod pracy stosowanych w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualną oraz możliwości ich efektywnego stosowania, ma pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi korzystać z interdyscyplinarnej wiedzy w celu prowadzenia badań naukowych i samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych; tworzenia indywidualnych programów rozwoju i projektowania narzędzi diagnostycznych i dydaktycznych do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną; projektowania i przeprowadzania diagnozy i terapii omawianej grupy uczniów. Absolwent zna i potrafi stosować odpowiednie metody w ramach metodyk specjalnych, adekwatnie do stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz potrzeb podmiotów oddziaływań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest wrażliwy na problemy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, ich edukację, wychowanie i rozwój społeczny, rozumie rolę sztuki w działaniach edukacyjno-terapeutycznych i wychowawczych, potrafi współdziałać z innymi specjalistami i rodziną osoby z niepełnosprawnością, potrafi podejmować decyzje zgodnie z normami etycznymi i zawodowymi
PROGRAM STUDIÓW
W trakcie trzysemestralnych studiów słuchacze zapoznają się z podstawami surdopedagogiki i tyflopedagogiki oraz pedagogiki osób ze spektrum autyzmu. Poznają prawne, medyczne i psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także metodyką nauczania i wychowania. Program uzupełniają zajęcia z komunikacji alternatywnej i wspomagającej, społecznych i kulturowych aspektów niepełnosprawności intelektualnej, podstaw logopedii oraz program praktyk.
WYKŁADOWCY
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę pracowników Uniwersytetu Śląskiego posiadających zarówno kwalifikacje, jak i kompetencje z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także nauczycieli, terapeutów – praktyków, współpracujących z Uniwersytetem w ramach umów z interesariuszami zewnętrznymi.
Czas trwania:
Semestry: 3
Liczba godzin: 660 godzin (łącznie z praktykami)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w piątek (od godz. 15.00), sobotę i niedzielę – średnio dwa zjazdy w miesiącu. Nieliczna część zajęć praktycznych odbywa się w piątek od godz. 9.00.
Kryteria ukończenia studiów:
Warunkiem zaliczenia studiów podyplomowych jest obrona pracy dyplomowej.
Dokument ukończenia studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
REKRUTACJA:
Kandydaci
Adresatami studiów są absolwenci studiów wyższych posiadający kwalifikacje nauczycielskie do nauczania przedmiotu lub edukacji wczesnoszkolnej, wychowania przedszkolnego.
Termin i miejsce składania dokumentów: od 2 czerwca do 30 września 2025 r.
Zapisz się on-line
Rekrutacja elektroniczna w systemie IRK w termiach określonych w IRK. Wybierz i postępuj zgodnie z instrukcjami.
Złóż dokumenty w sekretariacie
Dokumenty można składać osobiście w sekretariacie lub przesłać pocztą. Godziny pracy sekretariatu:
poniedziałek – piątek 7.00 – 15.00
Wymagane dokumenty:
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia podyplomowe składają następujące dokumenty:
- ankieta osobowa (podanie o przyjęcie na studia) – podpisywana elektronicznie w systemie IRK
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przed rozpoczęciem zajęć
- skierowanie w przypadku kierowania na studia podyplomowe przez instytucję zewnętrzną, z podaniem kwoty dofinansowania oraz adresem i NIP-em instytucji
- w przypadku gdy kandydat legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych uzyskanym za granicą:
- poświadczenie dyplomu ukończenia studiów wyższych w formie legalizacji lub apostille;
- tłumaczenie przysięgłe dyplomu na język polski;
- zaświadczenie o uznaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych wydanego za granicą lub oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia takiego zaświadczenia w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania (w przypadku gdy dyplom ukończenia studiów wyższych podlega obowiązkowi nostryfikacji – zaświadczenie o nostryfikacji dyplomu albo oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia zaświadczenia o nostryfikacji dyplomu w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania).
Po zakwalifikowaniu na studia wszystkie dokumenty muszą zostać wgrane do systemu IRK
Warunki przyjęcia:
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszeń oraz wynik postępowania kwalifikacyjnego, o ile było przeprowadzone.
Planowany termin rozpoczęcia zajęć: październik 2025
Opłaty
Warunkiem podjęcia nauki (po przyjęciu na studia podyplomowe) jest wniesienie opłaty za studia. Wpłaty należy dokonywać na indywidualne konto uczestnika, w ustalonych terminach.
3100 zł – opłata jednorazowa za semestr
9300 zł – koszt studiów płatność jednorazowa
Opłata wnoszona w całości za każdy semestr lub pełna opłata za studia podyplomowe jest niższa o 5 % od opłaty wnoszonej w częściach.
9795 zł – koszt studiów płatność w ratach
3265 zł – płatność za semestr w ratach:
za I semestr:
I rata: 1077 zł płatna do 7 dni od daty rozpoczęcia studiów
II rata: 1077 zł płatna do 15 listopada 2025 r.
III rata: 1111 zł płatna do 15 grudnia 2025 r.
za II semestr
I rata: 1077 zł płatna do 5 marca 2026 r.
II rata: 1077 zł płatna do 15 kwietnia 2026 r.
III rata: 1111 zł płatna do 15 maja 2026 r.
za III semestr:
I rata: 1077 zł płatna do 5 października 2026 r.
II rata: 1077 zł płatna do 15 listopada 2026 r.
III rata: 1111 zł płatna do 15 grudnia 2026 r.
Kontakt:
Kierownik studiów
prof. dr hab. Zenon Gajdzica
tel. 508876454
zenon.gajdzica@us.edu.pl
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
43-400 Cieszyn, ul. Bielska 62
tel. 33 8546371
mgr Aleksandra Kobielus – sekretariat
aleksandra.kobielus@us.edu.pl